Vata

Vata  – ether/wind(lucht)

De wind beweegt snel en rusteloos en verandert constant. Evenzo is de geest, snel, rusteloos en cvataonstant veranderend. Nooit stilhoudend, nooit pauzerend, altijd in beweging. Evenals ether is wind koel, licht en droog.

In Ayurvedisch perspectief ligt wind ten grondslag aan alle lichamelijke functies: ze verplaatst immers substanties en houdt processen op gang. Feitelijk is ze de boodschapper van alle vijf de elementen en tussen de vijf elementen. Als de windcirculatie door een of andere reden wordt verstoord in ons lichaam dan kunnen er verstoppingen, blokkeringen ontstaan en wordt de communicatie verstoord. Is het te sterk in ons, dan zijn we misschien voortdurend hyperactief: onze geest, onze mond, onze intuïtie.

Het element wind is aanwezig in de smaken: scherp, bitter en samentrekkend (wrang). Deze smaken verergeren Vata omdat ze zelf ook een Vata eigenschap bezitten.

Sommige Vata types zijn verzot op de dramatiek van de razende wind. Wanneer de wind hard waait ziet alles er dramatisch, opwindend uit. En als de wind gaat liggen wordt de omgeving weer vrediger. Niet iedereen houdt van deze rust. Sommige Vata-types hebben liever de opwinding en spanning van de stormende wind. Sommigen proberen het windelement aan te wakkeren en maken grootse ophef over kleine dingen. Dat kan weliswaar de opwinding vergroten, maar ook de angst en de ongerustheid.

Zonder Vata kan geen ziekte tot stand komen. Daardoor hebben ongeveer 60% van de ziektepatronen hun oorzaak in onevenwichtigheid van Vata.

Er is geen pijn zonder dat Vata daarbij betrokken is; vaak intense pijn, koliekachtig en stekend.

Vata is voornamelijk:

Koud: koude handen en voeten, afkeer van een koud klimaat.

Vata’s hebben op elk vlak behoefte aan warmte – van hun omgeving en hun vrienden tot en met hun voeding. Vata wordt erg geïrriteerd door kou en door koud of bevroren voedsel.

Bewegend, dit geeft Vata een goede of slechte bloedsomloop. Hoge bloeddruk, hartritmestoornissen zijn tekenen van een ontregelde Vata evenals, spierkrampen, rugpijn en winderigheid. Veel reizen, vooral met een vliegtuig, kan Vata erg ontregelen. Een onregelmatig leven, op onregelmatige tijden eten, naar bed gaan etc., is slecht voor Vata, die regelmaat meestal erg saai vindt.

Snel, het vermogen nieuwe informatie snel op te nemen, maar het ook weer snel te vergeten, een slecht geheugen op langere termijn. Rijke fantasie, beangstigende dromen, rusteloosheid, impulsief handelen, veranderlijke stemmingen, jagende onsamenhangende gedachten, snel spreken. Zorgen voor te weinig rust, ontspanning maar ook veel praten verergert Vata.

Droog, droge huid, droog of dof haar, doffe ogen en gering of matig transpireren. De huid vertoont snel kloven en is vatbaar voor psoriasis of eczeem.Droog voedsel verergert Vata. Veel drinken vermindert de droogte, evenals sappige vruchten etc.

Ruw, ruwe huid en grove haarstructuur.

Vata beheerst alle bewegingen in het lichaam en is verbonden aan het zenuwstelsel.

Vata-tijd:

  • vanaf 45-50 jaar.
  • de herfst
  • 2 tot 6 uur en van 14.00 tot 18.00 uur.

Vanaf 45-50 jaar begint de invloed van Vata toe te nemen. Dit is te merken aan meer pijnen: gewrichtspijnen, droogte: droge huid, droge gewrichten, slaapproblemen en meer onrust.
In de herfst is er meer wind, meer stormen e.d. dan is ook de invloed van Vata merkbaar. We hebben het sneller koud, de onrust van de storm kan ons onrustig maken en we zijn bevattelijker voor verkoudheden.
In de vroege ochtend is Vata ook het meest actief. Omdat Vata gerelateerd is aan de longen is het goed om dan ademhalingsoefeningen te doen en te mediteren.
Vroeg opstaan (in de Vatatijd) zorgt er voor dat u fit opstaat.

Vata eigenschappen:

Geest                                    Creatief, amusant, snel, kan zich goed aanpassen

Lichaam                                 Mager, spieren goed zichtbaar, lenig, kouwelijk

Geheugen                               Neemt informatie snel op maar vergeet snel

Huid                                       Droog, eczeem gevoelig, ruw, transpireert niet of weinig

Haar                                       Droog

Eetlust                                   Wisselend, vergeet soms te eten

Temperament                          Houdt van nieuwe uitdagingen, snel enthousiast, energie komt  in vlagen, vriendelijk

Routine                                   Heeft een hekel aan regelmaat, houdt van spontane dingen

Lichaamsbeweging                  Houdt van binnensporten, vechtsport, tai chi, yoga

Conversatie                            Houdt van praten!

Ziekte                                     Lage rugpijn, eczeem, astma, hoge bloeddruk

Uit balans                               Geeft zichzelf vaak de schuld, maakt zich zorgen, kan angstig worden, chaotisch.

 

Als u denkt dat uw vata verstoord is let dan op de volgende oorzaken en probeer deze te corrigeren:

  • Heeft u hebt een streng dieet gevolgd of u slaat regelmatig maaltijden over?
  • Heeft u te weinig slaap gekregen of u heeft u een paar dagen te weinig geslapen?
  • Bent u pas op reis geweest?
  • Heeft u uzelf lichamelijk uitgeput of een periode van veel geestelijke spanning doorgemaakt?
  • Drinkt u veel ijskoude dranken en eet u veel rauwkost en gedroogd voedsel of eet u veel bitter, gekruid en samentrekkend voedsel?
  • Heeft u een periode achter de rug van verdriet, angst of heeft u een emotionele schok te verwerken gekregen?
  • Het is koud, droog en winderig weer.

Gedrag en psychische aanwijzingen van een verstoorde vata:

  • Zorgen maken, angst.
  • Overactieve geest.
  • Ongeduld.
  • Verlies van concentratie.
  • Kan kort aandacht vasthouden.
  • Depressie.
  • Psychose.
  • Slapeloosheid.
  • Rusteloosheid.
  • Impulsief gedrag.
  • Verslavingsgedrag.

Lichamelijke aanwijzingen van een verstoorde vata:

  • Vermoeidheid.
  • Constipatie.
  • Droge of ruwe huid.
  • Pijn in de onderrug.
  • Hoge bloeddruk.
  • Menstruatiekrampen.
  • Spastische dikke darm.
  • Pijnlijke gewrichten.
  • Reuma.
  • Ondergewicht.
  • Zenuwpijn.
  • Krampen en tics.

 

Hier volgen wat algemene punten die u, als vata-type, helpen in balans te komen en te blijven.

Leefadviezen:

  1. De beste manier om Vata in balans te brengen is RUST, REGELMAAT EN WARMTE. Met beide benen op de grond (aarden) is de beste manier om vata in balans te houden.
  2. Ga op tijd naar bed en sta vroeg op. Iemand, die als body-mind type vata is, kan snel aan slapeloosheid lijden. Het beste is om ‘s avonds tussen 10.00 en 10.30 naar bed te gaan en ‘s morgens vroeg, liefst voor 6.00 uur, op te staan. De meeste vata’s hebben maar ongeveer 6 uur slaap nodig. Hij/zij kan beter niet op zijn rug slapen, het beste is om op de rechterzij te slapen, wat de meeste ontspanning geeft. Het drinken van warme melk met een beetje nootmuskaat, ‘s avonds voor het slapen gaan,  bevordert de slaap.
  3. Masseert u zelf elke dag met vata olie en neem regelmatig massages. Van alle drie de types heeft de vata de meeste behoefte aan massage. Vata moet zichzelf elke dag masseren met warme vata-balancerende olie. 1 x per maand (minimum) zou een vata-type een professionele massage moeten krijgen. Massage is goed voor een vata-type om zich te aarden, maar ook om een ander te leren vertrouwen, zodat ze liefde kunnen ervaren.
  4. Vermijdt het onderdrukken van natuurlijke behoeftes. Onderdrukken van behoeftes verergert vata, bijv. niet naar de wc. gaan als je aandrang hebt, gevoelens niet uiten enz.
  5. Zorg voor voldoende rust. Vata-types dienen te zorgen voor voldoende rust. Hun zenuwstelsel raakt snel overprikkeld en rust is de enige manier om dit weer te kalmeren.
  6. Houdt u zelf warm. Vata is koud, dus warmte is belangrijk. Kou kan onrust verergeren (vooral koude tocht). Iemand met een vata-constitutie moet zichzelf altijd warm kleden, regelmatig en warm bad nemen en een lekker warm bed hebben voor een rustige slaap (beter te veel dekbedden dan te weinig!)

Lichamelijke oefeningen:

Vata’s raken snel verslaafd aan flink bewegen, omdat het hen uitput en afleidt van hun normale snelle denken. Daarbij verhoogt endorfine de pijndrempel, wat belangrijk is voor Vata’s, omdat ze gewoonlijk erg pijngevoelig zijn.

Overdadige stevige lichaamsbeweging put het lichaam uit wat Vata verstoort.

Yoga, Tai Chi, zwemmen en wandelen zijn het best voor Vata.

Therapieën geschikt voor Vata

Ayurvedische massage met warme olie op basis van sesam.
Shirodhara (oliebehandelingen op het hoofd) .
Stoombaden. Warm en vochtig kalmeert Vata.
Pranayama: ademtherapie.

De volgende verwarmende, zoetige en zure essentiële oliën zijn goed voor Vata:
Kaneel, musk, cypres, sinaasappel, basilicum, geranium en vanille. Sandelhout, roos en jasmijn kalmeren de geest en zijn dus uitermate geschikt om Vata’s altijd actieve geest te kalmeren.

Kleuren
Vata kan het beste zachte, warme kleuren of pasteltinten gebruiken.
Op zich zijn rood, oranje en geel de beste kleuren voor Vata, omdat deze verwarmen. Wit is ook goed.Deze kleuren vitaliseren en verhelderen de geest. Voor sommigen kunnen deze kleuren te intens zijn. Dan kunnen ze gecombineerd worden met groen en blauw.
Ontraden kleuren: zwart en bruin.